Aandacht voor Johanna Roepman

876JohannaRoepman

Over het vroege werk van Johanna Bordewijk-Roepman (1892-1971) hebben we alleen haar eigen getuigenis dat de ontvangst positief was. Willem Pijper, gevreesd scherprechter van de Nederlandse muziek, toonde zich in 1927 kritisch. Hij noemde haar weliswaar een talent, maar met een ongevormd, onvolgroeid muziekbesef. Pijper vond de invloed van Debussy soms te groot. In 1956 legde Helene Nolthenius de nadruk op de doordachte constructie en de controle van het ordenend verstand in de composities van Bordewijk-Roepman.  Maar vooral viel haar het persoonlijke daarin op: de composities zijn onmiskenbaar uitingen van de twintigste eeuw, maar verder lijken ze op het oeuvre van niemand.

Johanna Bordewijk-Roepman kan dan ook gezien worden als een van de meest eigenzinnige componisten uit de eerste helft van de 20ste
eeuw. Zij stoorde zich aan geen enkele muzikale mode en ging volledig haar eigen weg. Op vrijdagmiddag 25 november 2016 organiseert het Nederlands Muziek Instituut in samenwerking met het Bordewijk Genootschap de presentatie van de eerste cd met kamermuziek van Johanna Bordewijk-Roepman in de Openbare Bibliotheek Den Haag. Auteur Elly Kamp, die de dubbelbiografie Ferdinand en Johanna schreef over Johanna Bordewijk-Roepman en haar man, de auteur F. Bordewijk zal vertellen over het wonderlijke muzikale leve n van deze Nederlandse componiste. Het geheel wordt muzikaal omlijst.

Nieuwsgierig geworden? Lees haar lemma!